چهارسال گذشت و امروز کنکور دیگری را تجربه کردم. شاید آخرین آن را. بعد از کنکور قبلی دو ماه زنده نبودم اما اینبار فرصتی نیست. باید هرچه سریعتر شروع به جبران گذشته کنم. به قول استاد کنگاوری امروز اگر یک روز بخوابی ده روز عقب می افتی! حقیقت دارد. طی این چهارسال ده روز های زیادی را ازدست داده ام اما اولا باید تغییر رویه دهم و دوما علتش را پیدا کنم. 

علتی که مدتیست توجهم را جلب کرده تنوع فرهنگی است. تا وقتی با خانواده بوده ام و با فرهنگ فعالیت و تلاش مانوس بودم بهره وری عمر قابل قبول داشتم اما از وقتی در خوابگاه با فرهنگ های متنوع برخورد داشته ام فرهنگ عالیه خودم را کم کم به باد فراموشی دادم. بعضی مناطق هستند که اساسا بی حال اند یا از زیر کار در رفتن را می پسندند. بعضی فرهنگ ها با دراز کشیدن ارتباط تنگاتنگی دارند! بعضی ها سبک زندگی نامنظمی دارند. و بعضی هایی دیگر. بعضی هایی که قبل از این برایم قابل تصور نبود و اساسا تعریف نشده بود. 

در طی این مدت بطور غیرآگاهانه با فرهنگ های مختلف که برخی شان را پسندیده نمی دانم زندگی کرده ام اما امروز تصمیم دارم سبک زندگی جدیدی را با تجربه و رهنمودهای صحیح پی ریزی کنم. این راه سختیست. خودآگاهی، تمرین، آزمون و انعطاف عامل سختی اند.

علی رغم عقب افتادگی گذشته، به اندوخته فرهنگی غنی تری رسیدم که میتواند همت بلندتری را سبب شود. اما فرصتی میخواهم تا خودم را بازسازی کنم و شروع به ساخت شخصیتی کنم که چهل سال بعد بتوانم جواب جوانی ام را پس بدهم. این فرصت کم است و من نوسفرم.