وبلاگی برای حرف دل یک پساکنکوری

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

کارآموزی، آنگونه که باید باشد.

بجاست اگر بگویم که کارآموزی مهم‌ترین واحد دوره کارشناسی است. در این دوره باید اولا مهارت نیازهای فنی صنعت به دانشجو شناسانده شود و دوما مهارت های نرم او در محیط کار تقویت شود. البته که کسب تجربه تعامل در فضای کاری و پذیرش سبک زندگی یک مهندس خیلی مهم تر از مهارت های فنی خواهد بود که در این مدت محدود دست کارآموز را خواهد گرفت. 

قبل از پرداختن به عنوان این مطلب که بناست روال مدیریتی یک دوره کارآموزی را مورد بحث قرار دهم دوست دارم در مورد مفهوم یادگیری همیارانه کمی صحبت کنم. 

یادگیری همیارانه یک وضعیت است که در آن دو یا چند نفر تلاش می‌کنند تا مفهومی را با یکدیگر یاد بگیرند. بر خلاف یادگیری فردی، در یادگیری همیارانه افراد بر منابع و مهارت‌های یکدیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند. (از یکدیگر برای اطلاعات، ارزیابی عقاید یکدیگر، نظارت بر کار یکدیگر و غیره استفاده می‌کنند)[1]

در یادگیری همیارانه جمعی گرد هم آمده که تصمیمشان یادگیری و پیشرفت جمعی است لذا هر کمکی بتوانند برای هم انجام می‌دهند. با این توضیح که آن‌ها نقش‌های نامتقارن در تعامل برعهده می‌گیرند مثلا فردی همزمان که بر مسیر مطالعاتی فرد دوم نظارت دارد، در نقش دیگری فرضا فراگیر نیز با او تعامل دارد. 
یادگیری مشارکتی مستلزم داشتن مسئولیت برای یک بخش خاص و سپس هماهنگ سازی بخش‌های مربوطه با هم است.
خروجی موفق یادگیری همیارانه کارگروه کلان داده شریف را می‌توانم مثال بزنم که با جلسه هفته حول یک دوره کورسرا شروع شد و امروز به این سطح رسیده است. این نمونه می‌تواند الگویی برای شکل گیری کارگروه های دانشجویی در حوزه های مختلف علمی و فناوری شود. 

قدم اول. ترسیم مسیر یادگیری
محققان حوزه یادگیری امروز بر این عقیده اند که «مسیر آموزش مهمتر از خود محتوای آموزش است»[2] ورود در هر حوزه تخصصی قدم اول شناخت شفاف از مسیر است. دوره های آنلاین متنوعی امروز در هر حوزه ای برای موجود است اما به‌گزینی آنها کار متخصصان آن حوزه است.
قدم دوم. تعریف زیرشاخه های هر حوزه
پس از داشتن نمایی کلی برای دانش اندوزی در یک حوزه باید زیرشاخه های علمی مرتبط با آن تفکیک و به دقت تعریف شود. حول هرکلام از این زیرشاخه ها یک تیم شکل می‌گیرد. کارآموزان می‌توانند در یک یا چند تیم عضو باشند. 
قدم سوم. بستر تعامل مناسب
قدم بعدی تقسیم کار و شفاف سازی وضعیت گروه هاست. مکالمات بین اعضا منبع خوبی برای ارجاع های آتی و همچنین نمودار سیر رشد آن تیم است. لذا از ابزارهایی همچون slack برای تعاملات تیم ها میتوان استفاده کرد. وضعیت تقسیم کارها و فعالیت ها هم با ابزاری ساده مثل trello قابل پیگیری است. ارائه های هفتگی محفل مناسب آشنایی تیم ها از مباحث همدیگر است. همچنین قدرت ارائه و تسلط به مطالب را در تیم ارائه دهنده تقویت می‌کند. 
قدم چهارم. مستند سازی نهایی
مدیریت دانش در یادگیری همیارانه بسیار مهم است. هر تیم مسئول تدوین مستندات نتایج پژوهش های خود است. این مستند شامل بخش فنی و اجرایی است. در بخش فنی بهترین منابع یادگیری و همچنین محتوای تولیدی و ویدیوهای ارائه تیم و همچنین کارهای آینده گنجانده میشود. در بخش اجرایی روند پیشرفت تیم-که اغلب انعکاس بصری trello است- و نکات سرعت دهنده یا کندکننده آن مکتوب می‌شود. مطلب «چگونه پژوهش خود را قابل بازتولید کنید» را در سایت کتابخانه دانشگاه برکلی ببینید.

------
[1] یادگیری همیارانه، دانشنامه آزاد فارسی، ویکی پدیا
۲۶ خرداد ۹۸ ، ۲۲:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محسن فراهانچی

به همین سادگی!

چهارسال گذشت و امروز کنکور دیگری را تجربه کردم. شاید آخرین آن را. بعد از کنکور قبلی دو ماه زنده نبودم اما اینبار فرصتی نیست. باید هرچه سریعتر شروع به جبران گذشته کنم. به قول استاد کنگاوری امروز اگر یک روز بخوابی ده روز عقب می افتی! حقیقت دارد. 

ادامه مطلب...
۲۴ خرداد ۹۸ ، ۲۳:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محسن فراهانچی

زیر و بم این روزهای جوانی

از کوچه پس کوچه ها به خیابان معدنی رسیدم. پیاده رو شلوغ بود و من از کنار ماشین های پارک شده کنار خیابان رد می شدم که متوجه ندای "آقا آقا" شدم. برگشتم. پسرکی در راننده را باز کرده بود و به شدت گریه می کرد. میان گریه گفت بابام رفته و نیومده. پیش خودم گفتم شاید اتفاقی برای پدرش فتاده. آمدم سمتش که ناگهان ماشین راه افتاد. سریع پدال ترمز را فشار دادم و نشستم پشت فرمان. دستی بالا نبود. 

ادامه مطلب...
۲۰ خرداد ۹۸ ، ۱۲:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محسن فراهانچی