♻ دین را از نو باید شناخت

در مواجهه با دین در مقام فردی ناآشنا به آن، باید دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را نشانش دهیم! بگوییم #ببین_دین_عزیز! در دنیایی که من زندگی می‌کنم، هر جامعه و هر حاکمیتی حول #محور_قدرت رقابت می‌کنند. علم، اقتصاد، دیپلماسی و... همه در خدمت #زورآزمایی قدرت‌هاست. ای دین! آیا تو قدرت‌آفرین هستی؟ می‌توانی عزت و احترام بیافرینی؟


🕋 قدرت‌آفرینی اسلام

الگوی قدرت‌آفرینی اسلام برای تحقق «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» چیست؟ اسلام بارها خدا را #عزیز توصیف می‌کند. «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ #الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ ﴿١-جمعه﴾». اسلام راه عزت‌آفرینی را برای پیروانش نشان می‌دهد اما ما به شناخت این‌چنین از دین نرسیده‌ایم. حتی نماز‌خوان‌ها تصور اینکه دین غیر از عباداتی مثل نماز یا عزاداری‌ها و... مسیر عزت و قدرت را به جامعه‌ی ایمانی نشان دهد ندارند.


👣 خواص در شعارها، عوام در اعمال! تناقضی رنج‌آور

آسیب رنج‌آوری که امروز #دامن‌گیر_بچه_مذهبی هست آن است که به #شناخت_حقیقی_دین بها نمی‌دهند. دین را آنگونه که هست درنیافته اند و در نتیجه عمل‌شان یا تک بعدی ویا منفعلانه است. این‌ها پای شعارها حنجره پاره می‌کنند و در خود رسالت خواص و #موذن_جامعه می‌پندارد اما موقع کوچکترین هزینه‌ها حتی وقت گذاشتن برای فهم درست دینی و #قبول_تعهد نسبت به دین راستین خود را معاف می‌کنند و قیافه‌ی عوام را می‌گیرند. تعهدی که دین به آن‌ها می‌گوید نه تعهدی که شناخت عرفی و تک‌بعدی خودشان تصویر کرده 

است!


📄برداشتی آزاد از گعده‌ی معرفتی؛ حسینیه خوابگاه کوی بسیج علم و صنعت | ۲۱ فروردین ۹۷